Ruprecht Polenz

Better for Both of Them

Turkey Ought to Be in the EU

Better for Both of Them

Should Turkey be a member of the EU? The Europeans are divided on this issue, which touches on the whole question of the Union’s identity. Germany is one of the major sceptics. However, CDU foreign policy expert Ruprecht Polenz thinks otherwise. He emphasizes that Turkey deserves to be given full membership. Both sides would benefit from this, always assuming that Ankara fulfils the demanding accession criteria.

Membership would send a clear signal both to the Turks who live in the EU (and to other Muslim countries) that the European perception of the rule of law, human rights and democracy is wholly compatible with the tenets of Islam. Europe prefers the idea of partnership to a “clash of civilizations.” And in geostrategic terms Turkish membership would clearly be beneficial for the EU.

Ruprecht Polenz is critical of the idea that Turkey should be offered a privileged partnership instead of membership, and convincingly refutes the arguments of those who are opposed to Turkish accession.

Ruprecht Polenz

is chairman of the Foreign Affairs Committee of the German parliament, the Bundestag, of which he has been a member since 1994. He serves on the Executive Council of the CDU in North Rhine-Westphalia, and on the CDU special committees on foreign and security policy, and media policy. He is a lawyer by profession, and in the field of foreign policy he is interested in the Middle East in general, and in Iran and Turkey in particular. He is also interested in the political dimension of Islam. Polenz has worked in a voluntary capacity for a number of different organizations. Thus he is chairman of the Christian-Muslim Peace Initiative and a member of the Board of Trustees of the Development and Peace Foundation.

ISBN: 978-3-89684-380-7
Bindung: keine
Format: EPUB
Erscheinungsdatum: 13.02.2013
Lieferstatus: sofort lieferbar

E-Book

Preis: € 7,99
Jetzt als E-Book bestellen bei Amazon Apple iBooks beam
Sachgebiet:

Über Ruprecht Polenz

Foto: privat

Ruprecht Polenz war von 1994 bis 2013 Mitglied des Deutschen Bundestages, und von 2005 bis 2013 Vorsitzender des Auswärtigen Ausschusses. Im Jahr 2000 war er Generalsekretär der CDU Deutschlands.

Im Bereich Außen- und Sicherheitspolitik beschäftigt Ruprecht Polenz sich intensiv mit dem Nahen und Mittleren Osten, insbesondere mit dem Iran, dem Nahostkonflikt und der Türkei. In der Reihe »Standpunkte« der edition Körber-Stiftung veröffentlichte er im Jahr 2010 die Ausgabe »Besser für beide: die Türkei gehört in die EU«.

Ruprecht Polenz war und ist in zahlreichen Ehrenämtern aktiv, unter anderem seit 2013 als Präsident der Deutschen Gesellschaft für Osteuropakunde, von 1997 bis 2006 als Präsident der Deutschen Atlantischen Gesellschaft, sowie von 2006 bis 2012 Vorsitzender der Christlich-Muslimischen Friedensinitiative.
Nach dem Wehrdienst (Leutnant d.R.) begann er ab 1968 in Münster ein Jurastudium, das er 1976 mit dem zweiten Staatsexamen abschloss.

Stand: 30.05.2017